Virtueel passen

In de modewereld zien we steeds vaker dat klanten online gaan shoppen. Thuis kunnen we de kledingstukken op ons gemak passen en indien het niet goed is retourneren we het met alle gemak. Toch is het retourneren niet zo makkelijk als het lijkt. Voor veel modeketens is dit erg vervelend en het proces om het kledingstuk weer als nieuw terug te krijgen in de collectie kost veel tijd en geld. Om dit proces fors terug te brengen is er een nieuw model in de markt gekomen en zorgt ervoor dat iedereen het kledingstuk virtueel kan passen. Maar ook voor de fysieke winkels is dit een ideale uitkomst. De IT komt nu ook naar de modewereld.

AR-tool

Een online retailer is momenteel aan het testen met een nieuwe AR-tool (Augmented Reality). Klanten kunnen met deze tool online zien hoe het kledingstuk staat. Het is de bedoeling dat je in de online tool al je maten invoert zodat je online jouw figuur tevoorschijn komt. Vervolgens pak je het kledingstuk en sleep je het naar je eigen figuur. Het kledingstuk wordt vervolgens getoond op jouw eigen virtuele model.

In de testperiode zijn zo’n 800 jurken te bekijken op diverse modellen. De tool is nog niet zo ingericht dat je je eigen maten in kan voeren. Hiervoor stellen ze 16 verschillende modellen beschikbaar met diverse maten. Online kan je je eigen model kiezen waar je je het meeste mee identificeert. Het proces daarna blijft hetzelfde. Je sleept het gewenste kledingstuk naar je model en je ziet hoe het kledingstuk staat. Indien de test succesvol blijkt zullen er meer modellen komen en uiteindelijk ook de custom made modellen.

Wij verwachten dat vooruitstrevende kledingmerken zoal bijvoorbeeld Daily Paper dit in de toekomst zullen aanbieden.

Verschil tussen VR en AR

De termen VR en AR worden vaak door elkaar gehaald. Het grote verschil is dat je bij VR je volledig afsluit van de gewone wereld. Bij AR wordt er middels je smartphone of tablet een extra laag toegevoegd aan de gewone wereld. In de modewereld zou dit een perfecte uitkomst zijn, zeker als het gaat om online shoppen. Maar ook in de fysieke winkels is dit een ideale uitkomst. Neem bijvoorbeeld een brillenwinkel. Hier kan je door middel van een AR spiegel diverse modellen passen op je eigen gezicht. Maar ook de kledingwinkels kunnen hier een slag in slaan. Ga voor de spiegel staan, houdt een bepaald kledingstuk voor en je ziet direct hoe het staat. Een grote modeketen heeft de AR spiegel recent toegepast in haar winkels en dit met groot succes.

Geef een reactie