Een product versturen. Dit heeft iedereen wel eens gedaan, maar dit zakelijk doen is een ander verhaal. Waarom? Omdat een zakelijk product versturen in een hele andere categorie ligt. Als je een pakketje verstuurt naar je oom of tante, dan stelt hij of zij hier hele andere eisen aan dan wanneer je als bedrijf een pakketje verstuurt naar een klant. Daarom moet je je ook gaan aanpassen aan die eisen, je wil immers tevreden klanten. Wij willen hier samen met jou voor gaan zorgen. Hoe we dit gaan doen? Nou, wij doen het grootste deel; we hebben informatie voor je verzameld die ervoor zorgt dat jij je pakketje zonder problemen kunt versturen en je een tevreden klant hebt. Wat jij gaat doen? Deze blog lezen, onze tips opvolgen en genieten van ons harde werk!
Verpakking
Als je een pakketje gaat versturen, is er één ding dat als eerste in je gedachten opkomt (als het goed is, dat hopen we echt); de verpakking. De verpakking is het eerste waar je mee begint als je een pakketje gaat versturen en derhalve is het ook het eerste waar wij met jou aandacht aan gaan besteden. Allereerst heb je deugdelijk verpakkingsmateriaal nodig, dit is van essentieel belang. Denk aan de grootste verpakking zoals een kartonnen doos die gemaakt is van dubbel golfkarton, maar ook aan verpakkingsmateriaal in de vorm van verdere bescherming. Kijk bijvoorbeeld eens naar iets als kraftpapier. Ook een luchtkussenmachine zodat je je eigen bubbeltjesplastic kunt maken is een goed idee. Je schaft dan alleen de machine en de zak aan, de rest doe je allemaal zelf. Dit scheelt op den duur enorm veel geld, tijd, ruimte en ook uitstoot. Je kunt naast het bubbeltjesplastic vaak ook luchtkussens maken.
Verpakking; de looks
Omdat de inhoud, het innerlijk, het belangrijkste is, hebben we dat het eerste besproken. Toch is het niet alles. Het uiterlijk moet ook een beetje kloppen, het moet je aantrekken. Voor de klant geldt dit net zo goed. De verpakking moet behalve een beschermende functie, ook een esthetische functie hebben. Het moet bij de klant een ‘wauw-gevoel’ stimuleren, en niet zo’n klein beetje ook. De klant moet bijna willen delen dat hij of zij een product heeft gekocht bij je, omdat de verpakking er zo mooi uitziet. Dit moet jij gaan ontwerpen met die gedachte in het achterhoofd, dan scoor je pas echt bij je klanten.